#4 Dutch Design in vogelvlucht: Ineke Hans

Posted on 15/08/2011

0


Ahrend 380

Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Ineke Hans, finalist Product bij DDA11.

Ahrend 380

Wat is Dutch Design?
Dutch Design wordt gezien als een houding ten opzichte van het ontwerpen van gebruiksvoorwerpen. Die houding betekent dat de ontwerpers vragen stellen over dat waar ze aan werken, hun positie in de wereld  en de betekenis van hun objecten en ideeën in die wereld.
Inmiddels is deze conceptuele wijze van werken overigens geen geheel Dutch privilege meer. Wij zijn er echter wel heel goed in. Door dat Nederlandse ontwerpers in de loop der jaren ook nog eens goed gepromoot zijn door bijvoorbeeld Premsela, DutchDFA, DDW en/of verschillende academie’s is Dutch Design inmiddels in het buitenland een brand geworden.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
Het zou interessant zijn te zien wat er gebeurd als die promotiemiddelen weg vallen.
Dutch Design heeft zich in eerste instantie vooral gemanifesteerd vanuit de ontwerpers en producties in eigen beheer. Experiment is belangrijk en noodzakelijk. Het is aardig om voor een kleine niche te werken, maar ook belangrijk om een grote omslag te maken. Volgens mij ligt er een toekomst bij grotere en industriële producties. Daar moet echt nog veel gebeuren. Ik zou het kortzichtig van ontwerpers vinden als ze daar hun neus voor ophalen. Uiteindelijk zijn beide werelden van belang.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Nieuwe materialen en technieken en sociale veranderingen zullen altijd van belang  zijn voor design.

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
Esthetische waarde is niet te meten en zeer persoonlijk, daar kan je eigenlijk niet op ontwerpen.  Een verhaal kan belangrijk zijn en kan zeker een mythe om een product creëren. Uiteindelijk moet het product zichzelf redden en zelf communiceren en is een verhaal ook overbodig.

3 dingen die designers NIET moeten doen

  • Een zwamverhaal bij een product vertellen
  • Zichzelf als kunstenaar zien
  • Zich met problemen bezig houden die er eigenlijk niet zijn

3 dingen die designers WEL moeten doen

  • Zich met realistische problemen bezig houden en die realistisch oplossen
  • Kritisch blijven en telkens nieuwe drempels nemen die van belang kunnen zijn voor het vak
  • Zich bewust zijn van techniek, wetenschap en maatschappij

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Zolang er kundige jury’s bij een prijs betrokken zijn, kan een prijs een mooi signaal zijn naar de wereld die zich niet dagelijks met design bezig houdt en de meerwaarde van ontwerpers tonen.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Een streling van het ego.

Wat is je relatie met de Dutch Design Awards?
Finalist 2011 met AHREND 380.

OVER JEZELF
Bij Artez Arnhem gestart op de afdeling  ‘vrije kunst’ en afgestudeerd bij 3Ddesign. Daarna MA in Furniture Design  aan de Royal College of Arts in London en in 1998 een studio opgestart in Arnhem. Aanvankelijk sterk geïnteresseerd in de visuele, poëtische en psychologische krachten van gebruiksvoorwerpen, maar innovatieve materialen en technieken en menselijke gewoontes zijn ook belangrijke triggers voor nieuw werk geworden. Sinds 2006 meer nadruk op industriëel werk voor internationale klanten als: Ahrend, Arco, Cappellini, Chi Ha Paura…? Lensvelt, Magis, Offecct, Royal VKB, Van Esch. In 2007 Guest of Honour op Stockholm Furniture Fair.

Website: www.inekehans.com

Posted in: DDA11, Uncategorized