#7 Dutch Design in Vogelvlucht: Hansje van Halem

Posted on 18/08/2011

0



Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Hansje van Halem, finalist in de categorie Communicatie bij DDA11.

Wat is Dutch Design?
Ik heb altijd gedacht dat Dutch Design een stroming was van concepten in een uitgekleed post modernistische ontwerp. Tegenwoordig kom ik het meestal tegen als kwaliteitskeurmerk: ‘het komt uit Nederland, dus het is goed’.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
Ontwerpen heeft een tijd lang een soort rock-ster-allure gehad. Momenteel vrezen we het einde van een tijdperk en halen opgelucht adem als we onze boterham hebben verdiend. Ambities blijven, maar ze kunnen niet altijd binnen een opdracht worden behaald. Ter compensatie lijken er weer meer eigen initiatieven op te duiken. Omdat dit vaak op eigen rekening is, geeft dit ruimte voor proefondervindelijk ontwerp en mogen er weer fouten gemaakt worden. Ik hoop dat dit leidt tot meer risico’s en spannende nieuwe ontwerpen.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
In 2003 kon ik me niet voorstellen waar draadloos internet goed voor zou zijn. Toen ik voor het eerst van iemand hoorde dat er zoiets bestond als MP3 en dat hij daardoor zijn CD’s de deur uit zou doen, zag ik dit als onvoorstelbare kapitaalvernietiging. Inmiddels zijn CD-winkels verdwenen, kan ik videotheken niet meer vinden en hou ik mijn hart vast voor de boekhandelaar. Op Amsterdam CS vind je beeldschermen in plaats van een poster en een Facebook-melding levert meer bekijks dan het aanbieden van een flyer. Ik geloof sterk dat we tactiele mensen zijn en dat we naast data ook van objecten houden. Het is al een tijd dat grafisch ontwerpen niet meer hoofdzakelijk voor informatieoverdracht dient. Ik denk dat dit in de loop van de tijd zal versterken.

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
Integriteit is het belangrijkste, de rest is na te bootsen.

Dingen die designers NIET moeten doen
Dingen die designers WEL moeten doen
Laat je als ontwerper vooral niet vertellen wat je wel of niet moet doen. Bevraag de vraag, luister goed maar blijf jezelf als adviseur zien. Vindt een passie binnen het vak, want als jij het niet leuk vindt, wie dan wel?

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Het is goed voor de PR, het is een mooie doorsnede van de stand van zaken en op persoonlijk vlak werkt het motiverend dat een jury je werk heeft opgemerkt.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Alles duurt altijd een half jaar, we zullen zien…

Wat is je/jullie relatie met de Dutch Design Awards?
Finalist grafisch ontwerpen.

OVER JEZELF
Hansje van Halem (1978) studeerde in 2003 af aan de Gerrit Rietveld Academie en sindsdien werkt ze als zelfstandig ontwerper. Ze ontwerp boeken, huisstijlen en de huidige zakelijke postzegels op rol zijn van haar hand. In haar ‘vrije tijd’ tekent ze alfabetten. In 2010 begon ze een galerie in de vitrinekast in haar huiskamer waar ze elke twee maanden iemand uit nodigt om werk te laten zien.

www.hansje.net
www.schrank8.blogspot.com
LinkedIn
Facebook

Posted in: DDA11, Uncategorized