#10 Dutch Design in volgelvlucht: Gerard Vlasveld

Posted on 21/08/2011

0


Gerard Glasveld DDA

Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Gerard Vlasveld, product engineer bij VelopA en finalist in de categorie Product bij DDA11.

Wat is Dutch Design?
Dutch Design kun je op verschillende manieren interpreteren. Voor de een staat dit voor een ontwerp met een typisch Nederlands accent, gebaseerd op voorwerpen of kleuren zoals we die alleen in Nederland kennen. Voor de ander staat dit voor een slim product, waarbij het technische gedeelte goed is uitgedacht en de vorm en afwerking de hoge Nederlandse kwaliteitseisen uitstralen. Ik vind dat Dutch Design staat dit laatste!

Wat is de toekomst van Dutch Design?
De toekomst is dat deze Nederlandse prijs ook buiten de landsgrenzen hoog aangeschreven staat. Wanneer Dutch Design een stempel is welke internationaal ook grote erkenning krijgt, hebben wij onszelf als klein land goed op de kaart gezet!

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Het gemak en de snelheid waarmee complexe vormen en producten nu in 3D ontworpen kunnen worden, maakt de laatste tijd grote sprongen vooruit. Voor mij als Product Engineer is dit de belangrijkste tool om een ontwerp tot in detail snel en goed te realiseren. Hulde aan deze ontwikkeling!

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
Wat ik vooral belangrijk vind is dat een product moet aanspreken. Het moet mensen nieuwsgierig en enthousiast maken wat uiteindelijk resulteert in de aankoop van het product. Natuurlijk levert het verhaal hierachter een grote bijdrage aan het geheel, maar is uiteindelijk niet de doorslaggevende factor denk ik. We leven in een wereld waarin uitstraling en kwaliteit hoog in het vaandel staan en ook in de eerste indruk direct naar voren moeten komen. Wanneer het product zichzelf verkoopt, is het verhaal al niet meer nodig…

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Om aan iedereen te laten zien wat wij met elkaar kunnen realiseren, en hierin is competitie een grote drijfveer. Zonder competitie blijft de ontwikkeling achter.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Dit is een grote waardering voor het product, en ook voor onze inspanningen die zijn geleverd om dit product te realiseren. Het is leuk om te zien dat een technisch product met een gedesignd jasje niet onopgemerkt blijft!

Wat is je/jullie relatie met de Dutch Design Awards?
Dutch Design ken ik van mijn eerste stagebedrijf, Streetlife. Zij hebben namelijk voor de SMC bank al eens een Dutch Design Award in ontvangst mogen nemen.

OVER JEZELF
Na mijn studie Industrieel Product Ontwerpen aan de Hogeschool Rotterdam ben ik nog even “blijven hangen” bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan. Dit was een mooie kans om het product wat ik ontworpen had te optimaliseren tijdens het productieproces. Na dit project te hebben afgerond, ben ik bij VelopA terecht gekomen waar ik werkzaam ben als Product Engineer op de PO afdeling.

www.velopa.nl

LinkedIn

Posted in: DDA11