#8 Dutch Design in Vogelvlucht: Ciska Hupkes

Posted on 21/08/2011

0



Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Ciska Hupkes, product engineer bij VelopA en finalist in de categorie Product bij DDA11.

Wat is Dutch Design?
Volgens mij heeft iedereen hier zijn eigen ideeën over en lopen de meningen nogal uiteen! Design is sowieso een woord wat tegenwoordig overal wordt toegepast en hierdoor zijn waarde volgens mij enigszins heeft verloren. 
Ik zie Dutch Design als design en/of een design prijs waarbij het ontwerp van Nederlandse afkomst is. Ik denkt dat het niet specifiek een typisch Nederlands accent hoeft te hebben, zoals tulpen, iets met fietsen, klompen of Delfts blauw. In het geval van ons product, dat alles met fietsen van doen heeft, is het denk ik wel extra ‘Dutch’ omdat fietsen op de schaal waarop wij het doen iets typisch Nederlands is.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
De toekomst is natuurlijk de Nederlandse Red Dot worden! De Gouden Kalf van product ontwikkeling en design!

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Als algemene ontwikkeling zou ik zeggen de ontwikkelingen in het gebied van duurzame energie. Maar op gebied van design, lastig… Interessant vind ik de ontwikkelingen in de medische wereld, waar in de hele keten producten onder handen genomen worden door industrieel ontwerpers en er grote stappen gemaakt worden op gebied van o.a. ergonomie en design. Maar de belangrijkste ontwikkeling op gebied van design dan denk ik dat duurzaam en milieu bewust ontwerpen nog steeds een hele belangrijke ontwikkeling is die over de hele breedte van product ontwikkeling en design een ontzettend invloedrijk onderwerp is.

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
Hm, geen van beide! Persoonlijk vind ik nog steeds een belangrijk uitgangspunt ‘form follows function’. Functioneel moet een product gewoon kloppen en werken. Kort daarop volgt zeker de esthetische waarde. Helemaal in de maatschappij waarin we nu leven. Als je product er niet aantrekkelijk uitziet doe je gewoon niet mee. Alles is tegenwoordig een Fashion item en moet er goed uitzien. Ook in de branche waarin wij zitten (inrichten van openbare buitenruimte) is esthetische waarde heel erg belangrijk. Een product moet namelijk de buitenruimte verfraaien. Het verhaal erachter is natuurlijk een mooi marketing middel om je product te verkopen en het is zeker een pluspunt als er een mooi verhaal achter je product zit. Maar het is secundair aan functie en esthetische waarde.

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Om ontwikkelingen te stimuleren binnen bedrijven.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Erkenning van ons werk en indirect van onze visie dat naast een functioneel goed product de vormgeving (esthetische waarde) ook heel belangrijk is en dat wanneer deze samengaan in een ontwerp je een heel goed product kan neerzetten.

Wat is je/jullie relatie met de Dutch Design Awards?
Ik ken de Dutch Design Awards van de design weken in Eindhoven, maar ben er verder nooit actief mee bezig geweest. We zijn dit jaar door jullie gevraagd om mee te doen met de awards met ons product de Easylift+. Dit hebben wij gedaan en nu is de Easylift+ genomineerd, iets waar wij heel trots op zijn!

OVER JEZELF
Mijn studie achtergrond is technisch, industrieel ontwerpen. Mijn Bachelor heb ik gedaan aan de Haagsche Hogeschool (industrieel product ontwerpen) en een Master aan de TU Delft (industrieel ontwerpen). Na het afronden van mijn studies ben ik bijna direct bij VelopA terecht gekomen waar ik op de afdeling product ontwikkeling werk als product engineer.

www.velopa.nl
LinkedIn

Posted in: DDA11