#9 Dutch Design in Vogelvlucht: Michiel Schuurman

Posted on 21/08/2011

0



Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Michiel Schuurman, finalist in de categorie Communicatie bij DDA11.

Wat is Dutch Design?
Dutch Design is de Frau Antje van onze sector. Er zou eens een goede mascotte voor ontworpen moeten worden.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
Ik denk serieus dat Dutch Design hetzelfde lot beschoren is als bijvoorbeeld champagne. Voor je het weet komt Dutch Design opeens uit Denemarken ofzo.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Design word steeds modieuzer. Producten en diensten komen en gaan zo snel dat je je af kunt vragen of het in de toekomst nog wel zinvol is om bijvoorbeeld een hele uitgebreide huisstijl te ontwikkelen.

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
Het concept is voor mij nog steeds het uitgangspunt. Ik probeer me dan in te houden er niet al te veel een kermis van te maken. Dat lukt me bijna nooit maar dat geeft dan weer niet.

Dingen die designers NIET moeten doen
– zeuren
– bij de pakken neerzitten
– mokken

Dingen die designers WEL moeten doen
– regelmatig vakantie nemen
– (andere) hobbies hebben
– mijmeren (en in rekening brengen)

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Ze kunnen helpen om beginnende of kleinschaliger ontwerpers in de spotlight te zetten.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Het heeft mij in het verleden daadwerkelijk leuke opdrachten opgeleverd. Waarvoor dank.

Wat is je/jullie relatie met de Dutch Design Awards?
In 2008 was ik finalist met een opdracht waar bijna geen budget voor was. Ik heb het altijd bijzonder sportief van de DDA gevonden dat ze ook de kleinere labels en ontwerpers onder de loep nemen.

OVER JEZELF
Michiel Schuurman (Amsterdam 1974) studeerde grafische vormgeving en typografie aan de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten Den Haag en studeerde af als grafisch vormgever aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Zijn werk is bijna altijd typografisch van aard met harde contrasten tussen kleuren en vormen. Het liefst zeefdrukt Michiel zijn werk zelf.

www.michielschuurman.nl

facebook

 

Posted in: DDA11