#11 Dutch Design in vogelvlucht: Floor Wesseling

Posted on 13/09/2011

0


floor

Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Floor Wesseling,  finalist in de categorie Communicatie bij DDA11.

Wat is Dutch Design?
Vormgeving is een essentieel aspect van de Nederlandse identiteit. Het reflecteert de omgangsvorm van Nederlanders onderling en de manier van communiceren naar elk ander. Buitenlanders, zoals bijvoorbeeld Engelsen, geven weleens aan dat Nederlanders vaak (te) direct en eerlijk van mening zijn wat soms als grof ervaren wordt. Onze manier van uiten is ook de manier van vormgeven, sterke beelden, geen poespas en eerlijk communicatief. Daarnaast komt naar mijn mening de Nederlandse handelsgeest, innovatie en tolerantie terug in de methodiek van Nederlandse vormgeving: flexibel en consistent, een goede smaak, helderheid, modern progressief experiment en het verplaatsen in de ander; de opdrachtgever.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
Vormgevers gaan zich meer richten op beweging en vluchtigheid. Het gebruik van papier zal verminderen en plaats maken voor displays. We zullen blijven genieten van de voorsprong van Dutch Design wat ruimte geeft voor innovatieve oplossingen. Dutch Design zal ook een nog sterkere didactische rol behouden binnen de mondiale vormgeving.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Duurzaamheid is een huidige trend evenals recycling of ‘groene vormgeving’. Een totaal andere belangrijke ontwikkeling is het gegeven dat de technische ontwikkeling niet alleen de professionele ontwerpers bedient, maar dat elk persoon tegenwoordig in staat is zijn of haar ontwerp te produceren.

Wat is belangrijker en waarom: de esthetische waarde van ontwerp of het verhaal erachter?
De prikkel van esthetiek levert een gewenste aantrekkingskracht om de boodschap over te brengen. Hoe fijn het ook is om dit te bewerkstelligen, het concept blijft voor mij het uitgangspunt voor de vormgeving en de boodschap overbrengen het belangrijkst.

3 dingen die designers NIET moeten doen

  • Iets maken waar je niet achter staat
  • Opgeven
  • Lui zijn

3 dingen die designers WEL moeten doen

  • oog hebben voor het grotere geheel
  • blijven experimenteren
  • documenteren

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Het stimuleert vormgevers origineel en vooruitstrevend werk te maken.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Erkenning van derden voor een persoonlijk project. Ik ben er erg trots op dat mijn inzending niet alleen wordt gewaardeerd door de mensen die ik ken, maar ook door mensen uit het vak. De waardering is een grote stimulans om door te gaan met dit project en tegelijkertijd nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Wat is je relatie met de Dutch Design Awards?
Geselecteerd in 2005 voor de ‘spiegelposter’ van de Faculteit Psychologie van de UvA.
Finalist in 2011 voor het project Blood in Blood out.

OVER JEZELF
Floor Wesseling (1975) is in 2002 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie en is sindsdien werkzaam als zelfstandig grafisch ontwerper in Amsterdam. Naast het vormgeven van o.a. huisstijlen, campagnes, evenementen, exposities en publicaties voor opdrachtgevers, initieert hij autonome projecten die hij internationaal exposeert. Floor is een van de zeefdrukkers van de Gerrit Rietveld Academie en hij geeft les als docent Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie Den Haag.

www.floorwesseling.nl

LinkedIn

Facebook

Posted in: DDA11