#12 Dutch Design in vogelvlucht: Boy Bastiaens

Posted on 20/03/2012

0


Boy Bastiaens

Dutch Design Awards laat iedereen graag kennismaken met de mensen achter de awards. Wij stellen vakprofessionals een aantal vragen over de toekomst van Dutch Design. Met deze serie willen wij verdieping aanbrengen in het veranderende designvak. Deze week het woord aan Boy Bastiaens,  finalist in de categorie Communicatie bij DDA09.

Wat is Dutch Design?
De naam Dutch Design stond aanvankelijk voor de dwarse ontwerpmentaliteit van de grafische vormgeving uit de jaren tachtig en productontwerp uit de jaren negentig. De sterk conceptuele aanpak is later als merknaam internationaal gepositioneerd voor zelf producerende Nederlandse ontwerpers.

Wat is de toekomst van Dutch Design?
Meer recentelijk is het vooral de geografisch informatie die de naam haar specifieke betekenis geeft. Ontwerp uit Nederland. Ontdaan van zijn procesmatige lading en open voor een ruimere invulling.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van design vandaag?
Dat deze ontwikkeling meer dan ooit bepaald zal worden door externe factoren, zoals sociale en economische veranderingen, beschikbaarheid van grondstoffen en duurzaamheid.

Wat maakt een ontwerp een goed ontwerp?
Wat betreft werk in opdracht gemaakt:… “als de opdrachtdoelstelling wordt bereikt door middel van een optimale creatieve oplossing en dit resulteert in een efficiënte uitkomst”. Naarmate deze 3 kernwaardes op één lijn met elkaar goed in balans zijn kan je spreken van een geslaagd ontwerp. Te vaak wordt een ontwerp slechts beoordeeld op haar uiterlijke verschijningsvorm.

3 dingen die designers NIET moeten doen

  • Bang zijn om te falen
  • Trends volgen
  • Routineus

3 dingen die designers WEL moeten doen

  • Speelsheid koesteren
  • Toeval en onwetmatigheid omarmen
  • Nieuwsgierig blijven

Waarom zijn designprijzen belangrijk?
Algemeen beschouwd is het winnen van een designprijs goed voor je PR. Om een betrouwbare stand van zaken weer te geven zouden meer competities het voorbeeld van de DDA moeten volgen. Door enerzijds geen deelnamekosten te vragen zodat elke ontwerper kan inzenden. En anderzijds goed geïnformeerde talentscouts in te zetten om voldoende kwalitatieve inzendingen te waarborgen.

Wat heeft meedoen aan DDA je gebracht?
Het winnen van de prijs maakt je als ontwerper zichtbaar en heeft veel internationale aandacht voor mijn werk gegenereerd.

Wat is je relatie met de Dutch Design Awards?
Winnaar in 2009 met het project Atelier LaDurance, Promotional Japanese Denim Packaging

OVER JEZELF
Vanuit zijn kleine studio in Maastricht werkt Boy Bastiaens sinds 1987 niet binnen een specifiek format, dimensie, medium of bepaalde stijl. Als multidisciplinair ontwerper ontwikkelt hij o.a. logo’s en totaalconcepten op het gebied van visual identity. En werkte onder meer aan omvangrijke internationale branding projecten voor Australian Homemade, Atelier LaDurance en K Karl Lagerfeld.

www.stormhand.com
LinkedIn
Facebook

Advertisements
Posted in: DDA11